Nederlander minder onverschillig over privacy

dinsdag 11 maart 2014

Recente privacy-problematiek verhoogt bewustzijn

 

Deze week maakte de ING bekend dat het van plan is betaalgegevens van klanten te willen verkopen aan bedrijven en drie weken geleden nam Facebook de Whatsapp over voor een recordbedrag van 19 miljard dollar. Met deze deal gonsden de geruchten de ronde dat Facebook nu ook gegevens van Whatsapp-gebruikers kon opslaan. Er werd gesproken van een massale overstap van Whatsapp naar andere mobiele chatapplicaties en de privacy-discussie nam verhitte vormen aan in de landelijke media.

 

Onbezorgdheid neemt af

De privacy-discussie laat de Nederlander in vergelijking met een half jaar geleden minder onberoerd. Toen maakte 44% zich geen zorgen over privacy op het internet, nu is dat percentage afgenomen tot 32%.

 

 

Bedrijven zien duidelijk steeds meer potentie in het uitruilen van gratis diensten voor gegevens van klanten. Hierdoor dient ook de Nederlandse consument zich nadrukkelijker af te vragen of dit een wenselijke ontwikkeling is voor zijn privacy. Hierover is men nog steeds verdeeld. Enerzijds ziet men voordelen van een dergelijke uitruil, anderzijds kunnen zij zich hier niet in vinden.

 

Toch erkennen Nederlanders dat er een zekere hypocrisie heerst bij mensen die bezwaar maken tegen het afnemen van gegevens door bedrijven. Net als een half jaar geleden vindt men dat mensen te veel delen op internet en vervolgens niet nagaan wat er met die gegevens gebeurt.

 

Internetbedrijven volgens Nederlander onzorgvuldiger

Ten opzichte van een half jaar geleden zijn Nederlanders vooral bezorgd over de mate waarin commerciële bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan.

 

 

Opvallend is de grote stijging van het aantal Nederlanders dat denkt dat sociale media, online zoekmachines en de landelijke overheid onzorgvuldiger zijn geworden met gegevens. De commotie omtrent het afluisteren van Nederlanders door de landelijke overheid en de overname van Whatsapp door Facebook zijn waarschijnlijke oorzaken van deze toename.

 

De zorgen over het privacy beleid van banken en verzekeraars zijn relatief laag, maar de aankondiging van de ING vond pas plaats na het onderzoek.

 

In oktober 2013 (week 42) zijn in het kader van de Ipsos Politieke Barometer enkele vragen opgenomen over privacy. Onder meer zijn een aantal stellingen geponeerd over de uitruil van gratis diensten voor gegevens. Ook vroegen we respondenten in te schatten hoe zorgvuldig een aantal bedrijven en instanties met hun gegevens omgaan. In week 10 van 2014 zijn exact dezelfde vragen gesteld en de resultaten zijn met een halfjaar geleden vergeleken. De Ipsos Politieke Barometer is gebaseerd op online onderzoek onder een representatieve steekproef van circa 1.000 stemgerechtigde Nederlanders per meting.